keskiviikko 7. huhtikuuta 2021

Tesla Model S Long Range Raven vm. 2019 ja Tesla Model 3 Performance vm. 2021

Tällä kertaa koeajossa oli Tesla Model 3 Performance. Tämä oli uusi refresh 2021 malli, joka ulkoiselta väritykseltään oli valkoinen ja sisältä myös.

Ulkopuolelta tuli käytyä läpi pellit ja muut. Vuodessa on tapahtunut paljon ja suoraan mitään silmiinpistävää ei osunut. Kaikki näytti hyvältä ja myös maalit olivat paikalla. Mitään erillistä suojakalvoitusta en huomannut, että tätä autossa olisi. Auto oli tosin ulkoa aika likainen, että myös sisältä. Ilmeisesti toimii ns. loanerina kun autoja on huollossa.

Sisäpuolella on jonkin verran tullut muutosta ja suurin muutos on uusi keskikonsoli. Monissa videoissa ja muissa tätä on kehuttu mutta itse en ihan samanlaista premium fiilistä saanut. Tuntui ehkä hiukan muoviselta mitä olisi voinut olettaa. Keskikonsolin suojaluukku ei jokaisella kertaa ihan palautunut takaisin asti kun tätä kokeili. Lisäksi on tuotu jämäkkyyttä nappeihin ja muihin. Tämä on mielestäni hyvä asia ja antaa hyvän tuntuman tästä. Mitään erikoisempia nitinöitä ja natinoita ei kuulunut ajon aikana. Ainaoastaan se kun hiekat hakkaa sivuille ja helmoille. Matalassa vauhdissakin tuo ääni tulee läpi suoraan ja sen huomaa.

Aikaisemmin kun on ajanut Model S ja ID-sarjaa, niin keskinäyttö tuntui tässä Model 3:ssa jostain syystä pieneltä. En tiedä tekeekö uusi UI sen vai mikä mutta kumminkin tämmöinen fiilis jäi. Toiselle näytölle ei ollut tarvetta ratin taakse vaikka näin kuvittelin tapahtuvan kun aikaisemmissa koeajetuissa tämä on ollut. En kuitenkaan nähnyt tälle mitään akuuttia tarvetta. Myös auto tuntui ehkä pieneltä verratuna Model S ja ID.4:n mutta ei kuitenkaan liian pieneltä. Ajaminen oli mukavampaa ja näpsäkämpää kuin näihin verrattuna.

Melumittaukset olen suorittanut kellolla, jotta voin sitten vertailla näitä keskenään. Näitä mittauksia toteutin kun ajoin normaalia maantietä, että moottoritietä. Eroja aikaisempiin koeajoihin ja tähän edellis vuoden Model 3:n ei juurikaan ole. Maantiellä ja kaupungissa mukavan hiljainen mutta kun mennään 100-120km/h alueelle, niin alkaa tulemaan melua. Tämä melu moottoritiellä on ollut suhteellisen sama eri koejetuissa autoissa joita olen ajanut. Model S:n tulos 70-72db ja kuten myös ID.4 70-72db. Model 3:lla puhutaan lukemista 70-74db. Ei kovin suurta eroa mutta ero kumminkin. Aikaisemmin omistamani Mercedes-Benz antoi tulokseksi noin 60-62db eli tähän verrattuna eroa on paljon. Vaikka näissä kaikissa melua onkin niin jokaisessa on omanlaisensa se taajuus ja eivätkä ne häiritseviä ole olleet. Jokaisessa koeajossa on voinut hyvin puhua toiselle ilman äänen korottamista.

Model S:n osalta en kirjoittanut siitä omaa postausta missä sitä olen käynyt läpi, niin lisään sen tähän loppuun. Koeajossa oli Model S Long Range Raven vm. 2019 malli, väriltään valkoinen ja sisältä musta.

Ulkopuolelta auto näyttää hienolta ja onkin sellainen. Maaleissa tai pelleissä ei ollut valittamista. Ainut mikä ehkä on valittaminen on, että käytetyn auton hinta on hiukan kova verrattuna uuteen.

Vaikka auto onkin ulkoa hieno ja hyvin tehty, niin sisältä tulee mieleen vanhahko Mercedes-Benz. Tämä sisustus on aikansa elänyt ja tuntuu vanhahkolta. Tähän toki on nyt loppuvuodesta tulossa muutos kun uusi päivitetty refresh malli on tulossa tarjolle. Sisältä kaikki näytti hyvältä mutta muutama paikka repsotti. Yksi näistä paikoista oli kuskinpuolen pilarin muovit, ne olivat repsollaan mutta painamalla ne sai suht hyvin paikalleen mutta ei aivan. autolla oli ajettu vajaa 23000km ja sisäpuoli alkaa jo tippumaan. Ei se nyt ihan suoraan hyvää fiilistä anna.

Kakkosnäyttö ratin takana on mukava lisä ja sieltä näkee kivasti navigoinnin tiedot, että myös kulutuksen. Ihan hyvä kokonaisuus mutta ei ehkä välttämätön kun vertailee Model 3:n. Keskinäyttö on iso ja se on asetettu pystyyn. Tähän saa paljon tietoa näkyviin mutta huonona puolena on pieni kuva-ala jos katsotaan videoita ja muuta. Ilmajousitus toimi hyvin ja sen säädöt onnistuivat kivuttomasti keskinäytöltä. En suoraan osaa sanoa, että kuinka paljon se vaikuttaa ajettavuuteen mutta S ja 3:sta vertaillessa molemmilla ajaa yhtä hyvin. S on toki suurempi ja siltä se tuntuu eli tietyllä tapaa 3:n on kivempi ajaa "pienuutensa" takia.

Aikaisemmin olen ajanut vuoden 2017 tai vuoden 2018 Model S 100D mallia ja tähän verrattuna tämä uusi MCU2 ja muut herkut tuovat näytölle nopeutta ja toimivuutta. Samat laitteet kuin Model 3:ssa on ollut alusta asti. Vanhemmissa näiden käyttö on lagaavaan ja eikä niin smoothia kuin voisi olettaa. Suosittelen kyllä hankkimaan autoa jossa on viimeisin rauta sisällä ja unohtamaan ne vanhemmat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti